Owoce i warzywa, które warto jeść latem

owoce i warzywa (3)

Owoce i warzywa, które warto jeść latem

Lato to doskonały czas, by uzupełnić niedobór witamin i mikroelementów, a zapewnią nam je świeże owoce i warzywa. W sezonie letnim ich smak oraz cena jest najlepszy, dlatego warto odstawić na kilka tygodni mięso, by dać organizmowi czas na regenerację przed kolejnym okresem chłodu. Nie zapominajmy też o robionych na własną rękę przetworach z owoców i warzyw, które pozwolą nam cieszyć się ich smakiem także później. Warto dodać, że niektóre z nich, jak na przykład kiszone ogórki posiadają wartości prozdrowotne także po przetworzeniu i będą cennym składnikiem odpowiednio zbilansowanej diety. Poniżej kilka najłatwiej dostępnych i najpopularniejszych owoców i warzyw, które w okresie letnim z łatwością znajdziemy na ulubionym bazarku nie narażając się na duże koszty i jednocześnie dbając o swoje zdrowie.

Jedzmy polskie owoce

Jednymi z najwcześniejszych polskich owoców są czereśnie. Mimo, że w większości swojego składu mają wodę posiadają także szereg wartości odżywczych i prozdrowotnych. Jedzenie czereśni poprawia wygląd skóry, a także pozytywnie działają na stawy i tarczycę. Zawierają także dużo potasu, który pomaga regulować ciśnienie i pozytywnie wpływa na pracę serca. Kolejnym przedstawicielem z bogatego królestwa letnich owoców i warzyw są truskawki. Choć wielu twierdzi, że te dostępne w sklepach to „sama chemia”, to już te kupowane na jednym z rozkładanych na początku lata straganów w okolicy sklepów i ciągów komunikacyjnych na pewno są zdrowe i smaczne. Największą zaletą truskawek jest zawartość witaminy C, która przewyższa jej ilość zawartą w cytrusach!

Oprócz tego są bogate w błonnik oraz fosfor, wapń i magnez. Są mało kaloryczne, więc w okresie letnim należy je jeść dowoli i przygotowywać z nich koktajle oraz kochany przez dzieci ryż na mleku. Kolejny owoc, którego nie powinno zabraknąć na letnim stole to porzeczka. Z czarnych zrobimy wyśmienity sok – oraz wino i nalewkę – a z czerwonych deser lub dodatek do lekkiego ciasta. Porzeczki podobnie jak truskawki to bogactwo witaminy C, a także kontrolują poziom cukru i cholesterol we krwi.

Kochajmy polskie warzywa

Najważniejszym składnikiem koszyka pełnego owoców i warzyw w Polsce są młode ziemniaki – naprawdę trudno znaleźć osobę, która może im się oprzeć. Posypane koperkiem i popijane kefirem lub maślanką to obowiązkowy zestaw w każdym polskim domu na początku lata. Jeśli dodamy do tego sadzone jajko i mizerię, to mamy witaminową bombę, która zapewni energię i siłę nie mniejszą, niż konkretny schabowy ze zasmażaną kapustą. A skoro już jesteśmy przy kapuście, to jej właściwości prozdrowotne są znane od pokoleń. Jedzenie kapusty doskonale wpływa na nasze włosy i paznokcie, a także zapobiega anemii i wbrew powszechnym opiniom ma niewiele kalorii. Najsmaczniejszy jest ugotowany z niej delikatny kapuśniaczek na drobiowych skrzydełkach przyprawiony świeżym majerankiem i podany z młodymi ziemniakami z obowiązkowym koperkiem.

Będąc w temacie zup nie można nie wspomnieć o klasyce polskiego stołu, czyli barszczyku z botwinki. To one obok ziemniaków są obowiązkowym wyposażeniem naszego kosza owoców i warzyw. O właściwościach zdrowotnych buraków nie trzeba chyba nikogo przekonywać – wzmacniają odporność, oczyszczają, a także zapobiegają nowotworom. Sok z buraków to prawdziwa bomba witaminowa, która powinna być w naszym menu najlepiej każdego dnia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *